Cei care ţin în mâini frâiele dezvoltãrii judeţului sunt oameni care niciodatã n-au sã aparã la ştiri. Ei sunt cei care traseazã coordonatele şi stabilesc strategiile, dar eforturile lor sunt ascunse de o perdea care le mascheazã truda de fiecare clipã. Cu unul dintre aceştia stãm de vorbã acum:
- Domnule Cosmin Durac, sunteţi director general al DGFP Mehedinţi, unul dintre principalii manageri ai judeţului, în acelaşi timp, analist ai dezvoltãrii sau ai stagnãrii economice a judeţului Mehedinţi. De curând, domnule Durac, în ultimul numãr al ziarului Financiarul, ministrul Drãgoi spunea despre o restructurare oarecum a Ministerului Finanţelor, despre o digitalizare a informaţiilor şi a operaţiunilor Ministerului de Finanţe, despre o restructurare a sa, conform normelor dictate de Uniunea Europeanã şi Fondul Monetar de Investiţii. Între timp a fost schimbat Sorin Blejnar din funcţia de preşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, pentru faptul cã încasãrile la bugetul de stat au fost sub planul fixat de Ministerul Finanţelor Publice. Ce va însemna asta pentru Direcţia Generalã a Finanţelor Publice în judeţul Mehedinţi, la ce sã se aştepte oamenii şi cât de mult se va eficientiza activitatea Ministerului?
- Am citit şi eu interviul respectiv şi am vãzut şi la TV ce a spus domnul ministru; încã nu se ştie exact ce va conţine sau cum va fi aceastã restructurare, dar pot sã vã spun cã se urmãreşte o eficientizare a colectãrii şi o apropiere cât mai mare între instituţie şi contribuabil, sã disparã interfaţa, sã se apropie de IT, sã se lucreze mult cu aplicaţiile soft, în aşa fel încât cetãţeanul sã nu mai piardã timp la cozi în relaţia cu personalul, iar calitatea rapoartelor financiare sã capete acurateţe şi sã acorde timp de analizã pentru decizii.
- Cu alte cuvinte, va fi o relaţie mult mai directã, mult mai strânsã şi mult mai rapidã. În acest moment, cum stã judeţul Mehedinţi la aceastã informatizare dintre contribuabil şi Direcţia Generalã a Finanţelor Publice?
- Nu pot sã zic cã stã nici bine, nici rãu, stã cum stã toatã ţara, deci sunt sistemele de calcul ale ANAF- ului, programele ANAF- ului pe care lucrãm, sunt OK la ora actualã, peste tot e loc de mai bine.
- Cât a contribuit, de exemplu, EUDIS- ul în dotarea şi funcţionarea la parametrii normali a administraţiilor publice locale în relaţia cu dumneavoastrã pe aceastã temã?
- EUDIS- ul, la ora actualã, are de fapt, programe informatice online în legãturã cu bugetul comunitãţilor locale, bugetele primãriilor şi eu cred cã în proporţie de 75 % din primãriile judeţului Mehedinţi lucreazã cu EUDIS.
- Deci, este o treabã bunã. Aşa cum spuneam, sunteţi un arbitru al dezvoltãrii economice, un observator obligatoriu atent şi tot obligatoriu avizat. Cum stã judeţul Mehedinţi dupã primul trimestru al anului 2012, faţã de anul 2008?
- La noi întotdeauna s-a fãcut planul de încasãri pe judeţ, s-a fãcut şi în 2008, şi în 2011.
- Observaţi dezvoltatori locali care au înregistrat un progres faţã de, sã zicem, acum 4 ani, observaţi dezvoltatori locali care şi-au încetat activitatea; trãgând linie şi adunând, judeţul stã mai bine decât acum 4 ani, din punct de vedere economic?
- E clar cã toatã lumea a evoluat şi noi stãm mai bine, trebuie sã vã spun, câţiva dintre dezvoltatorii noştri de aici nici nu mai sunt la noi, sunt la mari contribuabili, la Bucureşti, sunt administraţi de marii contribuabili, ceea ce înseamnã cã au avut progrese.
- Şi se nasc alţii, vin alţii din urmã?
- Nu prea. Starea generalã a arealului economic judeţean s-a stabilizat, ca sã zic aşa…
- Care ar fi domeniile de referinţã în care simţiţi cã existã un real progres, pe ce se merge, pe industrie, pe servicii, pe comerţ, turismul înregistreazã progrese?
- Nu semnificative, în ce priveşte turismul. Eu aş zice cã domeniul construcţiilor a evoluat, atâta vreme cât fondurile europene sunt atrase într-o proporţie foarte mare de judeţul nostru şi comerţul, prin venirea marilor retaileri la noi în judeţ, dar la fel, sunt administraţi de marii contribuabili; înseamnã cã banii, toate taxele şi impozitele merg la Bucureşti, deci nu beneficiazã direct judeţul, doar într-o cotã parte, dar nu direct, cum ar fi sã beneficieze de plata impozitelor de cãtre un contribuabil local.
- În acest moment, câţi lucrãtori are Direcţia Generalã a Finanţelor Publice?
- 427, cu 4 administraţii orãşeneşti şi una municipalã.
-Cum este relaţia dintre dumneavoastrã şi departamentul de bugete, având în vedere cã în cadrul Administraţiei Publice şi la nivel central, este o componentã extrem de discutatã în mass media?
- Aceeasi relaţie pe care o am cu celelalte departamente ale Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Mehedinţi. Acesta este un departament important, unde se munceşte foarte mult, mai ales în perioadele de dare de seamã şi de aprobare de bugete.
- Cum vedeţi îmbunãtãţirea activitãţii acestui departament?
- Pãrerea mea este cã într-un sistem unitar-centralizat şi on-line, pentru cã tot „este la modã”, şi cerut insistent de Ministerul Comunicaţiilor şi Societãţii Informaţionale şi de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, având la bazã politica E-Gov stabilitã de C.E., privind îmbunãtãţirea serviciilor pentru cetãţeni cu creşterea randamentului de raportare, ar reduce cu aproximativ 40% timpul de rãspuns. Se pierde mult timp cu preluarea formularisticii şi apoi centralizarea acestora ducând la ore de efort suplimentar al angajaţilor acestui birou.
- Ce le transmiteţi colaboratorilor dumneavoastrã, subordonaţilor şi locuitorilor judeţului Mehedinţi?
-Sã fie sãnãtoşi, sã aibã energie suficientã, sã îşi facã treaba pentru care sunt plãtiţi şi sã nu uite cã trebuie sã se informeze şi sã se pregãteascã permanent, pentru cã profesia lor este dinamicã şi legislaţia în permanentã schimbare!