Cum i-a impresionat un dascãl român pe profesorii americani într-o conferinţã la Universitatea din Illinois

Nadina Nicolici, o profesoarã de englezã din Mehedinţi, i-a fãcut pe profesorii americani sã ia notiţe dupã ideile sale. A fost selectatã alãturi de alţi trei profesori din lume sã susţinã patru conferinţe la Universitatea din Illinois, unde a prezentat un studiu comparativ dintre istoria României şi cea a Statelor Unite ale Americii, dar a vorbit şi despre sistemul de educaţie din România.

 

În urma participãrii la un curs on-line pe tema pedagogiei, Nadina Nicolici, profesor de limba englezã la Colegiul Tehnic „Lorin Sãlãgean” din Drobeta-Turnu Severin, a fost selectatã sã susţinã patru conferinţe pentru profesori americani la Universitatea din Illinois. Şi selecţia a fost extrem de durã fiindcã din 65 de profesori din întreaga lume care s-au înscris iniţial au finalizat acest curs doar 4 participanţi: dascãlul român şi trei profesori din Grecia, Franţa şi Nigeria. Universitatea din Illinois este în topul primelor 25 de universitãţi din lume, aşa cã performanţa profesorului român este cu atât mai mare. Cursul s-a finalizat cu un raport, un auxiliar curricular, cu tema Istoria Americii comparatã cu istoria României.

„A fost foarte greu, extrem de epuizant pentru cã acest raport a trebuit sã atingã foarte multe puncte în afarã datele istorice, precum arhitecturã, muzicã, literaturã. Este un curs interactiv, totul se bazeazã pe întrebãri şi în funcţie de întrebãrile pe care eu le adresez elevilor, primesc rãspunsul, uneori pe care îl aştept, alteori pe care nu îl aştept, şi corectez sau ofer informaţii suplimentare”, spune Nadina Nicolici.

Concret, dascãlul român a susţinut  douã conferinţe pentru profesori internaţionali, ocazie cu care a prezentat acest auxiliar curricular şi a susţinut un atelier de lucru, unde a vorbit despre metode noi şi despre gândirea criticã şi dezvoltarea ei, iar  profesorilor americani din diferite state le-a oferit informaţii despre şcoala româneascã şi despre inovarea în sistemul de învãţãmânt românesc.

„A fost o misiune foarte grea, am încercat sã gãsesc calea de mijloc pentru cã vorbesc statisticile. Atâta timp cât noi la nivel european suntem pe primul loc în ceea ce priveşte analfabetismul funcţional nu puteam sã spun cã şcoala româneascã este cea mai bunã, dar am încercat cumva sã ţin linia de mijloc şi sã le arãt cum este şcoala româneascã şi ce putem face. A trebuit sã aduc exemple de ce merge şi ce nu merge şi au fost foarte uimiţi sã afle cã în România nu merge e-learning-ul, învãţarea online, decât cu mici excepţii”, spune Nadina Nicolici.

Ideile profesorului român

   Opinia dascãlului român, care a împãrtãşit-o şi colegilor americani, este aceea cã ar trebui pus accentul pe dezvoltarea abilitãţilor şi capacitãţilor elevilor:

„În şcoala actualã româneascã sau internaţionalã pregãtim nişte copii care vor fi viitori lucrãtori într-o posibilã meserie care nu s-a învãţat. Ideea mea este aceea cã sunt foarte multe abilitãţile ale secolului XXI, cum ar fi gândirea criticã, colaborarea, comunicarea, pe care noi ar trebui ca profesori sã le dezvoltãm şi nu neapãrat sã le spunem <<deschideţi caietele şi scrieţi>>. Asta înseamnã învãţat mecanic şi în final nu are niciun rezultat”.

Discursul dascãlului român i-a captivat şi profesorii americani au ţinut sã-i spunã cã multe din ideile împãrtãşite acestora le vor pune în practicã în şcolile unde predau.

„Îmi amintesc când ţineam una din prezentãri la profesorii americani cã şi-au luat notiţe. Li s-a pãrut cã ceea ce am creat eu în şcoalã, adicã un grup de inovare (profesori care stau de vorbã, discutã, împãrtãşesc idei şi încearcã sã îmbunãtãţeascã ceva), este un lucru care funcţioneazã şi au spus cã vor încerca sã facã acelaşi lucru”, spune Nadina Nicolici.

Cine este Nadina Nicolici

   Nadina Nicolici (44 de ani) este profesor din anul 2000 la Colegiul Tehnic „Lorin Sãlãgean“ din Drobeta-Turnu Severin, specializarea limba şi literatura francezã / limba şi literatura englezã. A coordonat şi a participat cu elevii în peste 175 de proiecte internaţionale, care au avut ca parteneri şcoli europene sau de pe alte continente (SUA, Brazilia, Ghana, Iran), în proiecte Comenius (2006-2009 şi 2012), ePals, eTwinning, campanii de voluntariat cu impact la nivel mondial („Paper Cranes for Japan“, „Paper Beads for Water“, „Literacy Challenge“, „Flowers for Nepal“), proiecte axate pe protecţia mediului în colaborare cu World Wide Fund for Nature (WWF) Austria şi WWF România, proiecte POSDRU. A primit de-a lungul anilor urmãtoarele distincţii: profesorul anului în învãţãmânt preuniversitar, în cadrul Galei Premiilor în Educaţie (2009), „ePals Teacher Ambassador“ (2010), „Mentor eTwinning pentru România” (2011), „ePals Exemplary Teacher Award” (2011). Nadina Nicolici a participat şi anul trecut la un concurs organizat pentru profesorii din învãţãmântul preuniversitar, „SUSI“ (Study of the U.S. Institute for Secondary Educators), în urma cãruia a obţinut o bursã din partea Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii (SUA).